Sunday 8 January 2012

Topik 1.4 : Tawaduk dan Adil




Tawadhu

Tawaduk ialah sifat merendah diri. Ia sifat yang baik dan terpuji. Orang yang merendah diri telah berjaya membentuk akhlaknya. Dia juga tahu menjaga nama baik diri dan keluarganya, tidak bangga diri serta tahu kelemahan dan kelebihan dirinya. Walaupun mempunyai banyak kelebihan, orang yang tawaduk sentiasa taat kepada perintah Allah swt, tidak sombong, tidak takbur dan sentiasa menghormati orang lain.

Firman Allah swt :


" وعبادالرحمن الذىن يمثون عل الارض هوناواذاخاطبهم الجهلون قالواسلما"
Surah Al-Furqan:63
Bermaksud ;
" Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman, ialah mereka yang berjalan dibumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab berkata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini ".


Pautan :
- Tawadhu



Adil

Adil bererti meletakkan sesuatu sesuai pada tempatnya. Kita hendaklah berlaku adil terhadap diri sendiri dan orang lain. Contohnya, berani mengakui kesalahan diri sendiri dan bersedia menerima akibat daripada kesalahan tersebut.
Keadilan kepada orang lain hendaklah disempurnakan hak mereka dan menghukum secara saksama bagi mereka yang bersalah serta membela orang yang teraniaya.

Firman Allah swt ;


" وان حكمت فاىحكم بينهم بالقسط ان الله يحب المقسطين"
Surah Al-Maidah:42
Bermaksud ;
" dan jika engkau menghukum, maka hukumlah diantara mereka dengan adil, kerana sesungguhnya Allah swt mengasihi orang-orang yang berlaku adil ".



Pautan:
- Adil dan pengertiannya



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Perbincangan.

1) Mengapakah orang yang merendah diri itu dikatakan telah berjaya membentuk akhlaknya?
2) Bagaimanakah kita boleh bersikap adil?

3 comments:

  1. Apakah ciri-ciri orang yang tawaduk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ciri-ciri orang tawaduk semua ada dalam kenyataan

      Delete
  2. sifat adil bermakna meletakkan sesuatu pada tempatnya

    ReplyDelete